Monday

JANGAN BERSEDIH 3

Ada tiga kecenderungan yang akan dialami oleh manusia dalam hidupnya, iaitu kecenderungan untuk mengikut, kecenderungan memilih dan kecenderungan mencipta.

Yang dimaksudkan dengan kecenderungan mengikut ialah meniru sikap orang lain, mengenakan peribadi mereka dan menyerupai sifat-sifat mereka hingga melebur diri mereka. Timbulnya kecenderungan ini ialah kerana rasa kagum dengan orang lain, bergantung padanya dan sangat menyukainya. Bila kecenderungan ini berlebihan, ia benar-benar akan mendorong sebahagian dari mereka untuk meniru semua yang dilakukan oleh orang yang dikagumi, baik dalam hal gerakan, lirikan, cara bercakap, cara menoleh, mahupun lain-lainnya.

Bila seseorang sampai pada tahap meniru seperti ini, sama saja ia mengubur hidup-hidup peribadi sendiri dan membunuh potensi yang ada dalam dirinya. Alangkah menderitanya mereka dengan apa yang mereka lakukan. Mereka berlawanan dengan arah dirinya dan berjalan mundur ke belakang.

Bagaimana tidak demikian, kerana seseorang dari mereka meninggalkan peribadinya sendiri untuk meniru cara bercakap orang lain dan meninggalkankemahuan dirinya untuk kemahuan orang lain. Alangkah baiknya seandainya sikap meniru ini berkenaan dengan sifat-sifat terpuji yang dapat memperkayakan perbendaharaan usia yang dijalani dan memberikan nilai tambah yang banyak pada keluhuran dan ketinggian diri, seperti ilmu, kemuliaan, kesabaran dan sebagainya.

Akan tetapi, anda akan terkejut apabila ternyata mereka hanya meniru-niru gaya bicara, cara penyampaian dan isyarat tangan orang yang mereka kagumi. Saya ingin menegaskan sekali lagi apa yang pernah saya kemukakan di depan, bahawa anda adalah makhluk yang unik.

Anda akan dikenali melalui sifat dan kemampuan anda sendiri. Sejak menciptakan Adam hingga nanti mengakhiri perjalanan alam ini, tidak akan ada dua orang yang sama seperti dengan yang lain dalam bentuk fizik. ....

(di antara tanda-tanda kekuasaanNya adalah pencipta langit dan bumi) dan berlainannya bahasa kalian dan warna kulit kalian... (Ar-Rum: 22)

Pertanyaannya kemudian: Mengapa kita ingin sama dengan orang lain dalam sifat, bakat dan kemampuan? Sesungguhnya kemerduan suara anda akan menjadi ciri khas tersendiri. Keindahan penyampaian anda akan menjadi ciri khas yang membezakan dari yang lainnya. ....

dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah yang beraneka ragam warnanya dan ada (pula) yang hitam pekat. (Fathir: 27)

Petikan dari Buku Jangan bersedih - Don't Be Sad (setelah kesulitan pasti ada kemudahan)
Karangan: Dr 'Aidh bin Abullah Al-Qarni, Perterjemah: Noraine Abu.

: Sayangi Diri : Sayangi Keluarga